Ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος της Αθήνας ξεκίνησε να κατασκευάζεται στα τέλη της δεκαετίας του 1990, με σκοπό να εξυπηρετήσει τις ανάγκες μετακίνησης ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Ο πρώτος άξονας του Προαστιακού, που συνδέει το κέντρο της Αθήνας με το Διεθνές Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, εγκαινιάστηκε στις 30 Ιουλίου 2004, λίγο πριν την έναρξη των Αγώνων. Όπως τα μεγαλύτερα έργα υποδομής στην Ελλάδα έτσι και αυτό σχεδιάστηκε και ξεκίνησε να κατασκευάζεται κατά την περίοδο που ήταν στην κυβέρνηση το ΠΑΣΟΚ, με πρωθυπουργό τον Κώστα Σημίτη. (Για την ιστορία τα εγκαίνια έγιναν από τον Κ.Καραμανλή που είχε αναλάβει από τον Μάρτιο του ίδιου έτους, την θέση του Πρωθυπουργού με κυβέρνηση Ν.Δ.)
Από εκείνον τον Ιο΄ύλιο μέχρι σήμερα πέρασαν είκοσι ολόκληρα ζεστά καλοκαίρια και θα πίστευε κανείς ότι το ασφαλέστερο στατιστικά μεταφορικό μέσο θα είχε αναπτυχθεί και θα κατείχε δεσπόζουσα θέση στα πλάνα του Υπουργείου Μεταφορών αλλά και θα αποτελούσε τη βάση ολοκληρωμένου επενδυτικού σχεδίου για αειφορικές και ανθεκτικές υποδομές. Βέβαια εμείς οι Έλληνες τα τελευταία χρόνια έχουμε καταφέρει να επιλέγουμε πολιτικο΄υς που μας προσφέρουν βραχυπρόθεσμη ευημερία τύπου market pass και άλλων περιλάλητων επιδομάτων καταφέραμε όπως πολύ σωστά θα έχετε ήδη καταλάβει να βρισκόμαστε πανευρωπαϊκά στην πρώτη θέση σε ποσοστά θανάτων που συμβαίνουν στους ελληνικούς σιδηρόδρομους.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή από το πρώτο πολιτικό όραμα.
Με τον Αλέξανδρο Κουμουνδούρο και αμέσως μετά με τον Χαρίλαο Τρικούπη η Ελλάδα είχε την τύχη να έχει κυβερνήτες με πολιτικό όραμα για τον σιδηρόδρομο που τον θεωρούσαν μέσο για την τόνωση τόσο της εσωτερικής ανάπτυξης στην Ελλάδα όσο και της εξωτερικής. Από τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι σήμερα πολλά δεν έχουν αλλάξει. Ο ρυθμός ανάπτυξης και εξέλιξης της αρχικής υποδομής και του αρχικού σχεδιασμού ήταν έρπων. Στις αρχές του 1900 εγκαινιάστηκε ο σταθμός της Λιβαδειάς ταυτόχρονα με αυτόν ο αντίστοιχος της Θ΄ήβας αλλά και σχεδόν όλοι οι σταθμοί της Περιφέρειας Στερεάς.
Προαστιακός σιδηρόδρομος Αθήνας
Τον Ιανουάριο του 2005 άρχισαν τα δοκιμαστικά δρομολόγια προς την Κόρινθο και η γραμμή παραδόθηκε στο κοινό στις 27 Σεπτεμβρίου του ίδιου έτους.
Δύο χρόνια αργότερα και με την ολοκλήρωση των έργων της γραμμής Αεροδρομίου–Πάτρας μέχρι το Κιάτο, ο Προαστιακός επεκτάθηκε ως εκεί, ενώ το 2009 επεκτάθηκε ως την Χαλκίδα.
Από το 2010 άρχισαν να ολοκληρώνονται τα έργα ηλεκτροκίνησης των γραμμών με εναλλασσόμενο ρεύμα 25kV, δίνοντας την ευκαιρία να χρησιμοποιηθούν οι συρμοί Siemens Desiro 460. Τα έργα ηλεκτροκίνησης ολοκληρώθηκαν στην γραμμή Οινόης–Χαλκίδας το 2013 στα τμήματα Σ.Κ.Α.–Οινόη. Η έλευση της ηλεκτροκίνησης στον Προαστιακό στις 30 Ιουλίου 2017 οδήγησε στην τροποποίηση των γραμμών του Προαστιακού ώστε να έχουν ως αφετηρία τον κεντρικό σταθμό της πρωτεύουσας.
Ο προαστικός φθάνει Bοιωτία το 2017 αλλά μας αποχαιρετά αμέσως μετά, με την δικαιολογία ότι δεν υπήρχε ανταπόκριση από το επιβατικό κοινό.
Δοκιμαστικά δρομολόγια Αθήνα – Τιθορέα – Αθήνα που ξεκίνησαν τη Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 2017 (https://www.athenstransport.com/2017/02/proastiakos-thiva-livadia/) .Σύμφωνα με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ το δρομολόγιο στοχεύει στο να δώσει τη δυνατότητα στους κατοίκους, αλλά κυρίως στους εργαζόμενους των περιοχών που διέρχεται το τραίνο, να μεταβούν έγκαιρα τις πρωινές ώρες από την Αθήνα προς τις βιομηχανικές περιοχές της Αττικής και μέχρι την Τιθορέα. Αντίστροφα, οι κάτοικοι πόλεων του Νομού Βοιωτίας θα μπορούν τις πρωινές ώρες να μεταβούν άνετα και οικονομικά προς την Αθήνα.