«Στραγγαλίζουν» τον μέσο καταναλωτή οι πάροχοι – Παρέμβαση της ΡΑΑΕΥ για κατάργηση όλων των κλιμακίων – Αρνούνται οι πάροχοι
Αλαλούμ με τα κλιμάκια χρέωσης ρεύματος, που εφαρμόζουν οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας.
Οι πάροχοι διαμορφώνουν όπως νομίζουν τα πρώτο «φθηνό» κλιμάκιο, αυξομειώνοντας το όριο, παραπλανώντας ουσιαστικά τον καταναλωτή, που δεν ξέρει πότε ξεπερνά το τεχνητό αυτό όριο και αμέσως αρχίζει να πληρώνει ακριβότερα την κατανάλωσή του.
Και δεν είναι μόνον αυτό.
Η νέα τάση είναι να μειώνουν το πλαφόν του πρώτου φθηνού κλιμακίου ακόμη και στις 200 κιλοβατώρες το μήνα, ώστε ο καταναλωτής να πέφτει στην παγίδα των αυξημένων χρεώσεων για ρεύμα που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο θα «έκαιγε» και παρά την όποια οικονομία.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της zougla.gr, οι εταιρείες παροχής ηλεκτρικής ενέργειας, περιλαμβανομένης και της ΔΕΗ, το τελευταίο διάστημα «πείραξαν» το όριο του πρώτου κλιμακίου και από 500 κιλοβατώρες το κατέβασαν στις 200(!) παρέχοντας μόνο γι’ αυτές τις 200 την φθηνότερη τιμή. Μόνο που δεν το ανακοίνωσαν ποτέ και πολύ περισσότερο δεν διαφήμισαν, όπως ένα σωρό άλλα προγράμματα που διαμορφώνουν.
Με τον τρόπο αυτό όμως, όταν κάποιος ξεπερνά το νέο όριο, χωρίς να το γνωρίζει βεβαίως αμέσως πληρώνει με την τιμή του δεύτερου ή και του τρίτου κλιμακίου, η οποία είναι αισθητά αυξημένη σε σχέση με εκείνη του πρώτου.
Η αγορά εμφανίζει τέτοια στρέβλωση σε βάρος του καταναλωτή, που όταν γίνεται πώληση-κυρίως μέσω τηλεφώνου-για κάποιο νέο συμφέρον πρόγραμμα και δίδεται η τιμή δεν αντιλαμβάνεται ότι αυτή ισχύει για το πολύ στενό πρώτο κλιμάκιο και οι επόμενες κιλοβατώρες θα χρεωθούν με άλλη τιμή που ουδέποτε του έχουν αναφέρει.
«Τραβάνε τα μαλλιά τους στη ΡΑΑΕΥ
Το πρόβλημα είναι τόσο μεγάλο, που αναγκάστηκε η Ρυθμιστική Αρχή να προτείνει την κατάργηση των διαφορετικών χρεώσεων ανά κλιμάκιο κατανάλωσης ρεύματος. Επιδιώκει, δηλαδή, όλο το ρεύμα που καταναλώνεται από ένα νοικοκυριό ή μια επιχείρηση να χρεώνεται με μία ενιαία και απολύτως γνωστή τιμή και όχι κλιμακωτά ανάλογα με το ύψος της κατανάλωσης.
Και γιατί εισηγείται κάτι τέτοιο η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ);
Για τον πολύ απλό λόγο ότι συγκεντρώνει σωρεία παραπόνων από καταναλωτές που λαμβάνουν κάθε μήνα «φουσκωμένους λογαριασμούς», χωρίς να μπορούν να εξηγήσουν τι πήγε λάθος με την κατανάλωσή τους.
Οι πάροχοι ηλεκτρικού ρεύματος αντιδρούν στην πρόταση της ΡΑΑΕΥ γιατί αν περάσει θα περικόψει σημαντικό μέρος των κερδών τους.
Μάλιστα η Αρχή, παρά τις αντιδράσεις των εταιρειών, διατύπωσε πρόταση επιβολής ρυθμιστικών μέτρων στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία τέθηκε πρόσφατα σε δημόσια διαβούλευση.
Πιο αναλυτικά, η πρόταση της ΡΑΑΕΥ αφορά τα σταθερά («μπλε»), κυμαινόμενο («κίτρινα») και τα δυναμικά («πορτοκαλί») τιμολόγια (όχι τα «πράσινα») ενώ εξαιρεί τις περιπτώσεις που ο καταναλωτής έχει «έξυπνο» μετρητή κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος, που είναι επί του παρόντος η μειονότητα.
Και αποσκοπεί στην καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών, προκαλεί ωστόσο και αυτό αντιδράσεις από την πλευρά των προμηθευτών.
Η παρέμβαση αφορά τις περιπτώσεις στις οποίες οι χρεώσεις μεταβάλλονται ανά κλιμάκιο κατανάλωσης (μια τιμή «x» για τις πρώτες π.χ. 200 κιλοβατώρες το μήνα και μια υψηλότερη τιμή για τις επόμενες κιλοβατώρες ή για το σύνολο της κατανάλωσης όταν ξεπερνά το συγκεκριμένο όριο).
Το σκεπτικό της Ρυθμιστικής Αρχής είναι ότι η χρέωση στο πρώτο κλιμάκιο κατανάλωσης σε ορισμένες περιπτώσεις χρησιμοποιείται ως «κράχτης» για την προσέλκυση πελατών.
Επισημαίνεται ακόμη ότι ο καταναλωτής δεν έχει πρακτικά τη δυνατότητα να ελέγχει αν η κατανάλωση πλησιάζει ή υπερβαίνει το όριο πάνω από το οποίο αλλάζει η χρέωση (εκτός αν ελέγχει ανά τακτά χρονικά διαστήματα την ένδειξη στο μετρητή).
Τη δυνατότητα αυτή παρέχουν οι έξυπνοι μετρητές που μπορούν να στέλνουν ψηφιακά την ενημέρωση στον καταναλωτή, με την πρόσθετη προϋπόθεση όμως ότι θα αναπτυχθούν σχετικές εφαρμογές.
«Στόχος της παρέμβασης είναι η διασφάλιση της ενημέρωσης των καταναλωτών με τρόπο άμεσο και κατανοητό. Οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν μετά από διάλογο», δήλωσε ο αντιπρόεδρος της ΡΑΕΕΥ για τον Κλάδο Ενέργειας, Δημήτρης Φούρλαρης.
Από την πλευρά των προμηθευτών, ωστόσο, ο Διευθυντής του ΕΣΠΕΝ (Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας) Μίλτος Ασλάνογλου με την πρόταση αυτή περιορίζεται η ποικιλία των προσφερόμενων τιμολογίων προς τους καταναλωτές.
Πηγές της αγοράς ανέφεραν ότι το σημαντικότερο ζήτημα, τόσο ως προς τις χρεώσεις όσο και για την πληρότητα της ενημέρωσης των καταναλωτών ανακύπτει κυρίως όταν υπάρχει μεγάλη απόσταση ανάμεσα στις χρεώσεις των διαφορετικών κλιμακίων καθώς και στις περιπτώσεις των τιμολογίων που είναι μεικτά (νέο κόλπο αυτό), δηλαδή σταθερά για κάποιες κιλοβατώρες και κυμαινόμενα για τις επόμενες.
Πάντως, η μέση κατανάλωση kWh σπιτιού στην Ελλάδα κυμαίνεται στις 313 kWh το μήνα και αυτό οι εταιρείες είναι σε θέση να το γνωρίζουν.