Λιβαδειά: Το εκκλησάκι της Αγίας Ιερουσαλήμ που φύλαγε καραούλι ο Οδυσσέας Ανδρούτσος

Η Λιβαδειά εκτός από τις πηγές της κρύβει και ένα εντυπωσιακό εκκλησάκι που είναι φωλιασμένο στους βράχους της, αυτό της Αγίας Ιερουσαλήμ.

Στην νότια πλευρά της Λιβαδειάς, στο φαράγγι της Κρύας, βρίσκεται το εκκλησάκι της Αγίας Ιερουσαλήμ, χτισμένο στη σπηλιά της Ζωοδόχου Πηγής, μέσα σε απόκρημνους βράχους. Για να φτάσει κανείς στο εκκλησάκι πρέπει να ανέβει περίπου 700 σκαλοπάτια.

Ο ναός εσωτερικά έχει τόξο, λιθόκτιστο και πετρόκτιστο τέμπλο καθώς και ένα μικρό πηγάδι με νερό. Την περίοδο της Τουρκοκρατίας ο Οδυσσέας Ανδρούτσος είχε εδώ το καραούλι του ενώ χρησιμοποιήθηκε ως καταφύγιο των κατοίκων της Αμφίκλειας.

Το μονοπάτι για την εκκλησία ξεκινάει από τις πηγές της Κρύας, στη Λιβαδειά. Ακολουθούμε το πλακόστρωτο δρομάκι, δίπλα από τις πηγές και αφού περάσουμε το ανοικτό θέατρο Κρύας, στα αριστερά μας ξεκινούν τα σκαλιά. Διασχίζουμε το μονοπάτι το οποίο περνά μέσα από κατάφυτη πλαγιά, συναντάμε το εκκλησάκι του Αϊ-Μηνά και συνεχίζουμε δεξιά με κατεύθυνση την Αγία Ιερουσαλήμ.

Η θέα εδώ είναι μοναδική. Απέναντί στα αριστερά βλέπουμε το Μεσαιωνικό κάστρο, στο βάθος τον Παρνασσό, στα δεξιά το πέτρινο θέατρο, κάτω το φαράγγι που σχηματίζει ο ποταμός Έρκυνα και στο βάθος την πόλη της Λιβαδειάς και τον κάμπο της Κωπαΐδας. Στην επιστροφή μπορεί κανείς να να ακολουθήσει το καλοδιατηρημένο μονοπάτι που υπάρχει πίσω από το εκκλησάκι του Αϊ-Μηνά και οδηγεί στην περιοχή του γηπέδου και προσφέρει πανοραμική άποψη της περιοχής.