banner 971x375 ok

Άλσος Μουσών :Tο αρχαίο θέατρο της Άσκρης Βοιωτίας

 

 thetroέατρο 1
 

 

 

 

 Άλσος Μουσών, Θέατρο Άσκρης

 
     Από το αρχαίο θέατρο της Άσκρης φαίνεται χαρακτηριστικά το κοίλο, στην πλαγιά του βουνού, με δύο διαζώματα. Οι αρχαιολόγοι που έκαναν τις ανασκαφές ισχυρίζονται ότι δεν υπήρχαν εδώλια και οι θεατές κάθονταν στο χώμα. 
 

     Η Σκηνή είχε διαστάσεις 22 Χ 7 μέτρα και το Προσκήνιο 22 Χ 3 μέτρα. Στο κάτω μέρος του Προσκήνιου υπήρχαν 12 δωρικοί ημικίονες, καθένας ενωμένος με ορθογώνιο στύλο. Η σκηνική αυτή κατασκευή χρονολογείται από το τέλος του 3ου π.Χ. αιώνα ή την αρχή του 2ου. Σώζονται τα θεμέλια και αρκετές πέτρες πεταμένες πιο κάτω.

     Η ολοήμερη παρουσία των θεατών απαιτούσε αρκετό νερό, το οποίο προμηθεύονταν από το πηγάδι δίπλα στην ιτιά. Το πηγάδι είναι φτιαγμένο από ξερολιθιά με πολύ καλά δουλεμένη μεγάλη πέτρα και αρμονικά τοποθετημένη. Σίγουρα αυτό δεν είναι έργο κτηνοτρόφων.
 
 
 

     Η Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή που έκανε τις ανασκαφές, χαρακτηρίστηκε από αντιζήλους της ως επιπόλαια που ενδιαφερόταν μόνο για τις πέτρες με τις επιγραφές. Αν αυτό ήταν αληθές, τότε σίγουρα δεν θα ασχολήθηκαν με τα εδώλια του θεάτρου. Η σκέψη αυτή, σε συνδυασμό με τη λειτουργία του θεάτρου επί 500 τουλάχιστον χρόνια και το σταθερό υπόβαθρο που φαίνεται ότι έχει, δεν αποκλείει την ύπαρξη πέτρινων καθισμάτων σε βάθος 1,5 – 2 μέτρα. Βέβαια, οι καταπτώσεις του Ελικώνα φαίνονται περιορισμένες, αλλά το ρέμα ακριβώς πάνω, οι παππούδες μας το έλεγαν Αρκουδόρρεμα.

Αποτέλεσμα εικόνας για ανασκαφες ασκρη ελικωνα

 

Η αρχαία Άσκρη κτίσθηκε από τον Οίοκλο και τους Αλωάδες πριν 3.650 χρόνια. Στο λεξικό του Ησύχιου το λήμμα Άσκρα σημαίνει δρυς άκαρπος. Στους πρόποδες του Ελικώνα κτίσθηκε ο ναός και οι μούσες ονομάστηκαν Ελικωνιάδες και η άνω κοιλάδα του Περμησσού είναι η Κοιλάδα των Μουσών. Κατά τις ανασκαφές που έγιναν το 1890 αποκαλύφθηκε μέρος του θεάτρου της αρχαίας Άσκρης.

Το αρχαίο θέατρο δεν έχει ερευνηθεί συστηματικά. Από το κοίλον του το μόνο σημείο που έχει ερευνηθεί είναι το σκηνικό οικοδόμημα. Η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων κα Αλεξάνδρα Χαραμή και η αρχαιολόγος κα Δήμητρα Οικονόμου πρότειναν να ανατεθεί γεωφυσική έρευνα που θα χρησιμοποιηθεί ως οδηγός στο ανασκαφικό τους πρόγραμμα.

 
Το ιερό άλσος Κοιλάδα των Μουσών ή 'Αλσος των Ελικωνίων Μουσών βρίσκεται στις ανατολικές υπώρειες του Ελικώνα κοντά στο χωριό Ασκρη.

Η ιστορία του ιερού άλσους ξεκινά τον 6ο αι. π. Χ. Ο τόπος όμως γνώρισε τη μεγάλη του άνθηση από τον 3ο αι. π. Χ. και στο εξής οπότε ιδρύθηκαν και διοργανώνονταν κάθε πέντε χρόνια από τους Θεσπιείς τα Μούσεια, γιορτή αφιερωμένη στις εννέα Μούσες. Στο πρόγραμμα των γιορτών συμπεριλαμβάνονταν και αγώνες σάλπιγγας, επικής ποίησης, ραψωδίας, κιθάρας, αυλού, σατυρικής ποίησης, υποκριτικής και τραγωδίας στους οποίους έπαιρναν μέρος μουσικοί και ποιητές από όλη την Ελλάδα.


Οι νικητές των αγώνων αφιέρωναν τα έπαθλά τους, κυρίως τρίποδες, στο ιερό. Ανάμεσά τους ήταν στημένος κι ο τρίποδας του ποιητή Ησιόδου ως ανάμνηση της νίκης του σε μουσικό αγώνα στη Χαλκίδα, καθώς και ο αδριάντας του. Πλήθος αγαλμάτων που σχετίζονταν με τις Μούσες, διάσημους ποιητές ή μουσικούς ήταν στημένα στον υπαίθριο χώρο του ιερού άλσους.

Ενεπίγραφο βάθρο με το όνομα της Μούσας Καλλιόπης
Κατά τα ρωμαϊκά χρόνια η φήμη των Μουσείων εξαπλώθηκε και έξω από τον ελλαδικό χώρο και τον 2ο και τον 1ο αι. π. Χ. την διοργάνωση των αγώνων χρηματοδοτούσε ο εκάστοτε ρωμαίος αυτοκράτορας οπότε και προστέθηκε στον κατάλογο των αγώνων και ο αγώνας εγκωμίων προς αυτόν. Τότε επικράτησε και η ονομασία Μεγάλα Καισαρεία αφού πλέον τιμόταν πρώτα ο αυτοκράτορας και στη συνέχεια οι Μούσες. Ο Παυσανίας επισκέφτηκε την κοιλάδα και στα Βοιωτικά του αναφέρεται στα Μουσεία (Παυσανίας ΙΧ, 31,3).

Σχεδιαστική αποκατάσταση της κοιλάδας

Ανασκαφές

Η πρώτη αρχαιολογική έρευνα στο χώρο έγινε το1882 από τον Π. Σταματάκη ο οποίος εντόπισε τα θεμέλια του αρχαίου ναΐσκου των Μουσών που είχαν καλυφθεί από την εκκλησία της Αγίας Τριάδας και επισήμανε την ύπαρξη του θεάτρου στην πλαγιά του βουνού. Η συστηματική ανασκαφή του χώρου έγινε από από τη Γαλλική Σχολή υπό τον αρχαιολόγο P. Jamot στα στα έτη 1888, 1889 και 1890, οπότε και ήρθαν στο φως όλα τα μέχρι σήμερα γνωστά μνημεία του άλσους.

Τα σωζόμενα έως σήμερα μνημεία

Τα σημαντικότερα σωζόμενα έως σήμερα μνημεία είναι ο ναΐσκος των Μουσών, το θέατρο και η μακρά ιωνική στοά. Βορειότερα του ιερού, πάνω στο λόφο Κερησό, σήμερα γνωστό ως Πυργάκι, σώζονται λείψανα οχυρωτικού περιβόλου με τετράγωνο πύργο.
Ο ΝΑΪΣΚΟΣ Ή ΒΩΜΟΣ ΤΩΝ ΜΟΥΣΩΝ
Τα θεμέλια του αφιερωμένου στις Μούσες ναΐσκου αποκαλύφθηκαν πλήρως μετά τη διάλυση της εκκλησίας της Αγίας Τριάδας η οποία είχε κτιστεί πάνω στο αρχαίο οικοδόμημα. Ο ναΐσκος πρόκειται για ορθογώνιο κτήριο μικρών διαστάσεων που χρονολογείται στον 3ο αιώνα π.Χ., σύγχρονο με το θέατρο και τη στοά.
ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ
Το θέατρο χρονολογείται από τα τέλη του 3ου αιώνα π.Χ. ή τις αρχές του 2ου αιώνα π.Χ. Κτίστηκε για τις ανάγκες των μουσικών και θεατρικών αγώνων που γίνονταν στο άλσος με την ευκαιρία της γιορτής των Μουσείων, εκδήλωσης με μουσικούς και θεατρικούς αγώνες, αφιερωμένης στις εννέα Μούσες προστάτιδες των Γραμμάτων και των Τεχνών. Το κοίλον του θεάτρου ακολουθούσε τη κλίση της πλαγιάς. Οι θεατές κάθονταν σε υποτυπώδεις σειρές καθισμάτων, σκαμμένες στην πλαγιά του βουνού. Μόνον η πρώτη σειρά των καθισμάτων - η προεδρία - ήταν μαρμάρινη. Σήμερα σώζονται η σκηνή και το προσκήνιο του θεάτρου.
Η ΜΑΚΡΑ ΙΩΝΙΚΗ ΣΤΟΑ
Η μακρά ιωνική στοά, μήκους 96,70 μ., που βρισκόταν 40 περίπου μέτρα δυτικά του ναΐσκου των Μουσών και προοριζόταν για τη στέγαση αναθημάτων (δώρων) προς τις Μούσες. Χρονολογείται στον 3ο αιώνα π.Χ. Στο εσωτερικό διέθετε αρχικά κατά μήκος τοίχο και δωμάτια, ο οποίος αντικαταστάθηκε αργότερα με κιονοστοιχία κορινθιακών κιονοκράνων.
Ο ΟΧΥΡΩΤΙΚΟΣ ΠΕΡΙΒΟΛΟΣ
Βόρεια του άλσους, δεσπόζει ο λόφος Κερησσός όπου σώζονται αποσπασματικά τα θεμέλια του οχυρωτικού περιβόλου της αρχαίας Άσκρας. Ο λόφος χρησίμευε ως ακρόπολη της Άσκρας και του ιερού της κοιλάδας, μέχρι των Θεσπιών. Εκεί είναι ορατά και τα ερείπια τετράγωνου πύργου του 4ου αι. π .Χ. Έχει διατυπωθεί η άποψη ότι ο πύργος αυτός κατασκευάστηκε από τους Θεσπιείς λίγο πριν από τη μάχη των Λεύκτρων ούτως ώστε να ελέγχεται κάθε κίνηση στη περιοχή από δυτικά, βόρεια και ανατολικά, κυρίως των Θηβαίων. Την ακρόπολη της Άσκρας αναφέρει και ο Παυσανίας (Παυσανίας ΙΧ, 29,2 ).
ΤΑ 9 ΒΑΘΡΑ ΑΓΑΛΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΜΟΥΣΩΝ
Στις γαλλικές ανασκαφές του 1899, βρέθηκαν εννέα βάθρα αγαλμάτων μουσών, τα οποία πιθανότατα να ήταν στημένα σε ενιαίο σύμπλεγμα. Τα πέντε καλύτερα σωζόμενα φέρουν χαραγμένα τα ονόματα Πολυμνία, Θάληα, Τερψιχορα, Ωρανια, Ευτερπα, και επιγράμματα, έργα του ποιητή και γλύπτη Ονέστου.
Ο ΤΕΤΡΑΓΩΝΟΣ ΠΥΡΓΟΣ ΤΗΣ ΑΣΚΡΑΣ
Ο τετράγωνος πύργος της Ασκρας του 4ου αιώνα π.Χ. που δεσπόζει από τα Βόρεια του ιερού άλσους των Μουσών και κατέχει το υψηλότερο μέρος του δύσβατου λόφου Πυργάκι. Διέθετε τρεις αποθηκευτικούς χώρους στο ισόγειο. Ολόγυρά του σώζεται παλαιότερος ουρωματικός περίβολος σε ερείπια. Ο πύργος κτίστηκε πιθανότατα από τους Θεσπιείς λίγο πριν τα 371 π.Χ. (μάχη Λεύκτρων) προκειμένου να ελέγχουν έτσι τις κινήσεις των Θηβαίων.

Τα κινητά ευρήματα

Τα κινητά ευρήματα που ήρθαν στο φως είναι πολλά, πλούσια και επιβεβαιώνουν τις ιστορικές μαρτυρίες και ανάμεσα σε αυτά σημαντική θέση κατέχουν οι περίπου 250 επιγραφές που ανακαλύφθηκαν:

  • Ανάμεσά τους περίοπτη θέση κατέχει η λεγόμενη αναθηματική στήλη του Ησίοδου. Ο ίδιος ο ποιητής αναφέρει ότι αφού έλαβε μέρος στα άθλα του Αμφιδάμαντα στη Χαλκίδα, αφιέρωσε τρίποδα στο ιερό των Μουσών: ενθα με φημι υμνω νικησαντα φερειν τριποδ’ ωτωεντα τον μεν εγω μουσης ελικωνιαδεσς ανεθηκα (Ησίοδος, Έργα και Ημέρες , 651-659).
  • Πολλές αναθηματικές επιγραφές είναι αφιερωμένες στους θεούς Άρτεμη, Δήμητρα, Δία και τους Διόσκουρους.
  • Κατάλογος πεσόντων στο πεδίο της μάχης
  • Ενεπίγραφη αετωματική στήλη, ανάθημα της πόλης των Δελφών προς τους Θεσπιείς, της οποίας το αέτωμα κοσμείται με ανάγλυφη διακόσμηση, παράσταση τρίποδα, λύρας και δελφικού ομφαλού.
  • Δύο όροι του περιβόλου του Διονύσου
  • Ενεπίγραφες βάσεις αγαλμάτων αφιερωμένων στους θεούς.
  • Από τις επιγραφές των ρωμαϊκών χρόνων ξεχωρίζουν οι κατάλογοι νικητών στους αγώνες. Οι κατάλογοι αυτοί αρχίζουν με το όνομα του άρχοντα, του αγωνοθέτη και του ιερέα των Μουσών.
  • Ρωμαϊκά ψηφίσματα
  • Τιμητικές διακρίσεις από τους Θεσπιείς προς τους ρωμαίους αυτοκράτορες από τον Ιούλιο Καίσαρα έως τον Μεγάλο Κωνσταντίνο

Πολλά είναι επίσης τα θραύσματα αγαλμάτων που βρέθηκαν στο χώρο. Ο Παυσανίας αναφέρει (Παυσανίας ΙΧ, 30, 1-2 ) ότι τα αγάλματα των Μουσών ήταν έργα των γλυπτών Κηφισόδοτου, Στρογγυλίωνα και Ολυμπιοσθένη ενώ αναφέρει και δύο αγάλματα του Διονύσου φιλοτεχνημένα από τους σπουδαίους γλύπτες Λύσιππο και Μύρωνα.

Αποτέλεσμα εικόνας για ανασκαφες ασκρη ελικωνα
 
Σχετική εικόνα

 

 

 

camora

 

 
 

KANTE MAΣ LIKE  E-sterea.gr

 
 
 
 

KANTE MAΣ LIKE  E-sterea.gr

themisnokas

lefkiano

estereaWebp.net gifmaker

remos

ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ

 

ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ ΘΗΒΑ

farmakio

lempesis

monomaxoi2

camora

 

SERVICESMALL

KTEL THIVAS

meli

ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ ΜΕΛΙ ΑΠΟ
ΠΕΥΚΟ-ΡΕΪΚΙ
ΒΟΙΩΤΙΑ
ΤΗΛ 6980093156
ΑΠΛΑ ΔΟΚΙΜΑΣΤΕ ΤΟ

ARGIRIS

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ -  ΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ - ΑΦΙΣΣΕΣ

ΔΕΙΤΕ ΔΕΙΓΜΑΤΑ ΔΟΥΛΕΙΑΣ

ARGIRIS 2

ΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑDIKIGOROS2 E STEREA.GR LOGO
theseis ergasias

aggelies

 

 

ΑΓΓΕΛΙΕΣ

ΣΥΝΔΕΣΗ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΩΝ

 

FACEBOOK